Wednesday, February 17, 2010

پسر خامنه‌ای, مجتبي مسئول کنترل نیروهای ضد شورش



پسر خامنه‌ای, مجتبي مسئول کنترل نیروهای ضد شورش
به وسیله‌ی آفتاب پرست

روزنامهٔ گاردین: به گفته یکی‌ از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی مجتبی‌ خامنه‌ای فرماندهی نیروهای زدشورش را برای مقابله مستقیم با معترضین به دست گرفت.
منبع این خبر که از مهره‌های درون نظام است و دارای ارتباط نزدیک و مستقیم با نیروهای اطلاعاتی‌ است میگوید این موضوع حتی باعث نارضایتی‌ بسیاری از روحانیون، محافظه کاران و اعضائ سپاه پاسدران شده است. ولی‌ محافظه کاران به طور مستقیم خشم خود را بروز نمیدهند و در عوض از موقعیت سیاسی خود به طوری استفاده میکنند که از داخل عرصه حکومت بر خامنه‌ای و احمدی نژاد تنگ شود.

او که به علت حساسیت شغلیش خواهان محفوظ ماندن نامش میباشد میگوید؛ “این بازی به هیچ وجه پایان نیافته، بلکه تازه آغاز شده است.”

او می‌‌گوید مجتبی‌ از طراحان و مدیران طرح انتخاب مجدد احمدی نژاد بود و پس از آن هم به طور مستقیم با ادارهٔ نیروهای بسیجی‌ و زدشورش ادارهٔ خاموش کردن صدای اعتراضات را به دست گرفت.

در سرکوبی‌های اخیر، به گفته رسانهای دولتی ۲۰ نفر کشته شده‌اند. این در حالیست که به گفته یک پزشک ایرانی‌، تنها در بیمارستان محل کار او در همان هفتهٔ اول درگیریها ۳۸ نفر کشته شده‌اند. او میگوید بسیجیها کشته شدگان را از مردم پنهان میکنند و پزشکان و کارمندان بیمارستان را هم با تهدید مجبور به سکوت میکنند.

این مقام سیاسی میگوید: “مجتبی‌ فرماندهٔ کودتاست، بسیجیها فقط فرمان او را اجرا میکنند، ولی‌ اسم مجتبی همیشه در این جریانات مخفی‌ مانده است. مسئولین نظام هم هیچوقت اسم او را نمی‌‌آورند.” او همچنان میگوید؛ “هیچ کس از حضور او در صحنه سرکوبی‌ها به این صورت خشنود نیست. مراجع تقلید و روحانیون از این امر عصبانی هستند. حتی محافظه کاران هم از دست او عصبانیند و اساسا با او مخالفند. شرایط فعلی‌ با اینهمه مخالف در سطوح بالا قادر به پیشروی نمیباشد.”

معمولا از او اطلاعات کمی‌ دردست است و گفته میشود که وظیفهٔ اصلی‌ او به موفقیت رساندن طرح‌های محرمانه پدرش میباشد. در نظام جمهوری اسلامی به ارث بردن قدرت در این سطح بسیار دشوار است چرا که رهبر نظام باید بر مبنای درجات مذهبی و سیاسی‌ به وسیلهٔ مجلس خبرگان انتخاب شود. هر چند که مجتبی‌ لباس روحانیت بر تن دارد ولی‌ به هیچ وجه از درجات کافی‌ برای داشتن مشاغل بالای حکومتی برخوردار نیست.

در داخل ایران مجتبی‌ اغلبا به در دست داشتن امور مالی‌ مشهور است. حتی عدهٔ زیادی بر این باورند که موضع گیری سیاسی ضد انگلیسی‌ اخیر در ایران از وقتی‌ شروع شد که دولت انگلیس بنا بر قوانین بین ملل و اتحادیه اروپا حدود یک میلیارد پوند از سرمایه‌های بانکی ایران را مسدود کرد. آنها معتقدند که بخش عمده‌ای از این سرمایه متعلق به مجتبی‌ بوده است.

این مقام بلند پایه همچنین از پائین آمدن روز افزون قدرت و محبوبیت ولی‌ فقیه در بین مذهبیون و مراجع تقلید سخن میگوید.

او میگوید حتی تعدادی از شخصیتهای محوری محافظه کار مانند علی‌ لاریجانی، محمد باقر قلیباف و محسن رضائی اخیرا آغاز به کار شکنی بر علیه احمدی نژاد کردند. البته این گروه در این راه تنها نیستند و از حمایت مستقیم پر قدرت‌ترین مهرهٔ مخالف؛ علی‌ اکبر هاشمی‌ رفسنجانی‌ رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت برخوردارند.

او همچنین از ایجاد شکاف‌هایی‌ در ستون دیگری از نظام یعنی‌ سپاه پاسدارن سخن میگوید. علی‌ جعفری فرماندهٔ کل سپاه و علی‌ فضلی فرماندهٔ سپاه تهران از مخالفین به قدرت رسیدن مجتبی‌ خامنه‌ای بوده ‌اند. گفته میشود که عده‌ای از سپاهیان در بیانیه‌ای اعلام کرده ‌اند که خشونت و سرکوبی معترضین تصمیم عمومی‌ و یکپارچهٔ سپاه نبود و فقط مربوط به بخش عقیدتی سیاسی که تحت کنترل مستقیم شخص احمدی نژاد است بوده است. این در حالی‌ است که سپاه همیشه به عنوان ستونی محکم و یکپارچه برای حمایت از نظام شناخته و باور شده است.

برای گروه وفادار و هماهنگی همچون سپاه این ناهماهنگی‌ها دشوار است. برای آنها همیشه خط قرمز امنیت نظام و کشور بوده است و آنها مطمئنا به موضع گیری آرام خود ادامه میدهند.

این وضعیت ناا آرام و اختلافات کنونی برای زمان قابل توجهی‌ ادامه دارد ولی‌ چیزی که کاملا مشخص است اینست که آقایان خامنه‌ای و احمدی نژاد هنوز به هیچ وجه برنده نشده ‌اند. شاید مسائل را به طور سطحی و روزمره کنترل کنند ولی‌ باید بدانند که مردم گوسفند نیستند.

این خبر ترجمه شده از روزنامهٔ گاردین چاپ ۱۸ خرداد است.

متن اصلی‌ خبر به زبان انگلیسی‌ : http://www.guardian.co.uk/world/2009/jul/08/khamenei-son-controls-iran-militia

No comments:

Post a Comment

نظر شما خواننده محترم